web 2.0

۱۳۸۸ شهریور ۲۰, جمعه

عكس هاي و توضيحاتي درباره خودروهاي مِی باخ ( Maybach )

بنز مايباخ با موتور 12 سيلندر V شكل



گونه جديد موتور 12 سيلندر آلماني‏ها كه در نمايشگاه خودروي ژنو به نمايش درآمد، انقلابي جديد در كلاس خودروهاي لوكس به شمار مي‏رود. توان توليدي 405 كيلووات يا 550 اسب بخار با تورگ توليدي 900 نيوتن متر در دوران 2300 دور در دقيقه به همراه عملكردي كاملاً نرم، مديون وجود يك جفت سيستم توربو شارژر و يك جفت شمع براي هر سيلندر با آرايش سه سوپاپ در هر سيلندر است.
نوآوري به كار رفته در اين موتور ابتدا در نمايشگاه خودروي ژنو در ماه مارس 2002 – پيش از توليد انبوه آن- ارائه شد.
توان بالا، نرمي كاركرد موتور، طول عمر بالاي قطعات و كيفيت موتور مايباخ افسانه‏اي در سال 1929 سبب ايجاد انگيزه براي تقويت و تشكيل يك تيم مهندسي به منظور كار بر روي گونه جديد آن شد كه شاهكاري تكنولوژيك در موتور خودروها را پديد مي‏آورد.
قلب تپنده، چيزي جز يك موتور 5/5 ليتري با دو توربو شارژر و حداكثر قدرت 550 اسب بخار و تورگ 900 نيوتن متر نبود كه مايباخ را در موقعيت ويژه و نقطه اطمينان واقعي قرار مي‏داد چون به ازاي هر 1000 سي‏سي حجم موتور تواني معادل 100 اسب بخار توليد مي‏كرد: يك موتور V شكل با زاويه 60 درجه كه بدون دخالت هيچ گونه وزنه تعادل در محور اصلي، نيروي اينرسي و ممان‏هاي توليدي را به صورت بالانس منتقل مي‏كند.

ارائه نخستين استاندارد توليد موتورهاي 12 سيلندر در جهان
زاويه 60 در نظر گرفته شده براي موتور جديد درست همان زاويه آرايش سيلندر به كار رفته توسط كارل مايباخ است. از زمان كارل مايباخ موتور 12 سيلندر توليدي در زمره اولين موتورهاي به كار گرفته شده در خودروهاي توليدي توسط آلمان‏ها بود.
بين سال‏هاي 1929 و 1938 فردريش شافن كمپاني «مايباخ موتورن باو» را تاسيس و 300 موتور شبيه اين موتورهاي افسانه‏اي را توليد كرد كه هر كدام حجمي برابر 7 ليتر داشتند و 110 كيلووات يا 150 اسب بخار توان را فقط در 2800 دور در دقيقه توليد مي‏كردند.
شما مي‏توانيد نرمي و واكنش توان توليدي اين موتور عظيم و افسار گسيخته را بدون هيچ گونه سر و صداي اضافي و ارتعاشات مزاحم تصور كنيد. اين موارد از جمله دلايل ارتقاي مشخصه‏هاي قدرت در موتور 12 سيلندر جديد به شمار مي‏رفت.
دو سال بعد در 1931 حجم موتور مايباخ به 8 ليتر و قدرت آن به 147 كيلووات يا 200 اسب بخار افزايش يافت؛ به طوري كه اين موتور، مدل مايباخ زيپلين را به سرعت 170 كيلومتر در ساعت رساند.

توان و تورگ بالا
توان و تورگ موتور-هردو- عياري قابل توجه براي گونه جديد 12 سيلندر بودند كه در سال 2002 ارائه شد. امتياز و مشخصه جفت توربو شارژر استفاده شده، پاسخگويي به هواي موردنياز موتور
«V12» بود. با به كارگيري اين جفت توربو شارژر، راننده امكان استفاده از حداكثر توان اعجاب‏انگيز را حتي در دور پايين پيدا مي‏كند. حداكثر تورگ 900 نيوتن متر در دوران 2300 دور در دقيقه تا حداكثر قدرت 405 كيلووات يا 550 اسب بخار در دوران 5250 دور در دقيقه قابل دستيابي است.
توربين‏هاي اين جفت توربو شارژر در مانيفولد دود به گونه‏اي قرار گرفته‏اند كه راندمان را به حداكثر مي‏رسانند. جريان هواي فشرده شده از توربو شارژرها، از ميان سيستم خنك‏كن مياني
(Inter Cooler) عبور مي‏كند و سبب بهينه شدن درجه حرارت و دانسيته هواي ورودي به محفظه سيلندر-به طور همزمان- مي‏شود.

تكنولوژي سه سوپاپ براي هر سيلندر و توليد جريان الكتريكي متغير براي سيستم جرقه‏زني در شمع‏ها
درست شبيه موتورهاي پيشرفته 6 ، 8 و 12 سيلندر مرسدس بنز، در موتور 12 سيلندر مايباخ هم از نوآوري جرقه‏زني جفت شمع‏ها و تكنولوژي سه سوپاپ براي هر سيلندر به طور پيوسته استفاده شده است.
تكنولوژي سه سوپاپ يكي براي خروج دود و دو تا براي ورود هوا و سوخت، كاتاليست كنورتور سريع گرم شونده كه توانسته است محدوده هاي استاندارد دشوار يورو 4 را در همه شرايط پاس كند، از ويژگي‏هاي اين موتور است. جريان متغير جفت شمع‏ها كه توسط جريان يون‏ها اندازه‏گيري مي‏شود به منظور تشخيص و جلوگيري از نشتي جريان نه تنها پروسه احتراق را بهبود مي‏بخشد بلكه افزايش فشار ناگهاني در سيلندر را كاهش مي‏دهد كه تاثير بسزايي در ايجاد نويز دارد. ولتاژ 32000 ولت خود يك ركورد براي اين موتور به شمار مي‏رود. اين سيستم جرقه‏زني قوي و قابل اطمينان حتي در دورهاي پايين نيازي مهم است كه به همان سال‏هاي 1929 در كمپاني مايباخ موتور باو برمي‏گردد. براي رفع اين نياز در موتور جديد دو سيستم جرقه‏زني جداگانه با سيستم زمانبندي متغير استفاده شد كه يك نوآوري محسوب مي‏شود.

طراحي پيشرفته موتور سبك
موضوع سبكي وزن در طراحي موتور يكي از موارد مهم براي مهندسان مايباخ موتور باو بود. براي رسيدن به نسبت قدرت به وزن دلخواه (hp/kg) كارل مايباخ تصميم گرفت از آلياژ آلومينيم ريخته‏گري شده براي ساخت پوسته موتور و سرسيلندر استفاده كند. در صورتي كه مهندساني كه درصدد تكميل و توسعه اين موتور جديد بودند، آلياژي از آلومينيم را كه به روش دايكست ايجاد مي‏شد، براي ساخت پوسته سيلندر موتور انتخاب كردند. (به اين ترتيب استحكام بالاتر و كيفيت بهتري حاصل مي‏شود) اين بار به منظور كاستن از سر و صدا و ارتعاشات ناخواسته در قسمت انتهاي محفظه ميل لنگ در پوسته موتور تركيبي از آلومينيم و بستري از صفحات پايه چدن خاكستري در محل ياتاقان بندي استفاده شد. تركيب چدن خاكستري در محل قرار گرفتن ياتاقان بندي و وجود آلياژ آلومينيم دايكست در كل پوسته سبب استحكام بالا و مقابله با ارتعاشات طولي در بلوكه سيلندر مي‏شد. پوشش سرسيلندر نيز ازجنس منيزيم دايكست شده و جداره سيلندر از جنس سبك آلومينيم سيليكون كم اصطكاك درنظر گرفته شد.

بازگشت اتومبيل افسانه‏اي پس از 60 سال غيبت
در پي تصميم احياي دوباره اين اتومبيل لوكس با مارك مايباخ، گروه دايملر كرايسلر اين مدل را در پاييز سال 2002 به نمايش گذاشت.
با امتيازات ويژه‏اي از جمله جاداربودن و به كارگيري آخرين تكنولوژي و مهندسي در آن، اين خودروي سوپرلوكس دنباله رو گونه افسانه‏اي مايباخ قديمي شد. بر اين اساس همكاري مشتركي بين شركت خواهر يعني مرسدس بنز با كمپاني دايملر كرايسلر شكل گرفت كه متعاقب آن مايباخ در بخش‏هاي ايمني، راحتي، قابليت اطمينان و طول عمر بالا از هدايت‏ها و نوآوري‏هاي اين شركت بهره‏مند شد.
مايباخ جديد تمامي تكنولوژي‏هاي جديد به كار رفته در مرسدس بنز را جمع‏آوري كرده است.
در دهه‏هاي 20 و 30 خودروهاي مايباخ و مرسدس بنز بهترين خودروها در جهان بودند كه توسط شركت‏هاي آلماني ساخته مي‏شدند. وجود توانايي بالاي تكنيكي، كيفيت عالي ساخت و زيبايي بي‏نظير در طراحي آنها كافي بود كه مايباخ و بنز در جهان نام و نشاني براي خود به دست آورند. از سال 1930 از جمله مدل‏هاي سرآمد مايباخ زيپلين بود؛ با طول 5/5 متر. اين مارك معتبرترين خودروي آلماني تا آن هنگام به شمار مي‏رفت. اولين مرسدس، مرسدس 35 اسبي و در حقيقت تصور خيال‏پردازانه ويلهم مايباخ بود؛ دوست قديمي گوتليب دايملر و مدير دايملر موتور گسلشافت.
اين مدل در واقع الگوي واضحي براي خودروهاي سواري بعدي بود. در سال 1909 مايباخ تصميم گرفت موتوري با قابليت بالا و ايمن براي كشتي هوايي زيپلين بسازد. در سال 1919 پسران كارل توسعه خودروهاي لوكس خود را آغاز كردند و دو سال بعد اولين مدل را بيرون دادند. در سال 1941 حدود 1800 خودرو در جهان داراي مارك مايباخ بودند.

نمايش عملكرد يك توربو شارژر









مدل جديد 2002 مدل قديمي 1938-1929

گرفتن

سه سوپاپ دو سوپاپ تعداد سوپاپ‏ها براي هر سيلندر



سيستم الكترونيكي با خنك‏كن دو كاربراتور دوبل سيستم تغذيه
مياني و دو توربو شارژر
باتري 12 ولت باتري 12 ولت سيستم جرقه
سيستم تشخيص و جلوگيري از نشتي جرقه
12 سيلندر با زاويه 60 درجه 12 سيلندر با زاويه 60 درجه تعداد سيلندرها و ترتيب قرار 87/82 100/92 و از سال 1931 به بعد 100/86 قطر و كورس پيستون 550 اسب در 5250 150 اسب در 2800 و از سال توان خروجي 1931 به بعد 150 اسب در 2300 9 به 1 3/6 به 1 و از سال 1931 به بعد 5/6 به 1 نسبت تراكم

مايباخ - 62 - 2007 (Maybach 62 2007)


لوكس ترين و يكي از گرانقيمت ترين (Luxury Sedan) محصولات كمپاني مرسدس بنز (Mercedes-Benz) خودرويي است با نام مايباخ (Maybach) كه پس از چندين دهه وقفه در توليد مدلي با اين نام ، در نمايشگاه خودروي توكيو در سال 1997 به عنوان خودرويي مفهومي (Concept Car) به نمايش گذاشته شد . مايباخ در دو بدنه كوتاه (5700mm) و كشيده (6200mm)توليد مي گردد كه سطح تجهيزات استاندراد متفاوتي نيز دارند. رولزرويس - فانتوم (Rolls-Roys Phantom) و بنتلي - آرنيج (Bentley Arnage) از جدي ترين رقباي مايباخ به شمار مي آيند. مايباخ 62 (Maybach 62) از پيشرانه 12 سيلندري به حجم 5.5 ليتر بهره مي برد كه توسط دو توربو شارژر (Turbocharger) قادر به توليد 550 اسب بخار نيرو است.

This image has been resized. Click this bar to view the full image. The original image is sized 800x600.


This image has been resized. Click this bar to view the full image. The original image is sized 800x600.






This image has been resized. Click this bar to view the full image. The original image is sized 1024x768.


جایی از جهان، مردم به فکر این هستند که چطور می توانند به وسیله یک اتومبیل چهارچرخه، تجربه ای خارق العاده کسب کنند. و همکاران آنها حاضرند تا برای برطرف کردن عیب و نقص های فنی وسایل نقلیه، دور دنیا را بچرخند. این "جایی از جهان" سیندل فینگن آلمان، و اتومبیل مورد نظر میباخ می باشد.


تلفظ دشوار نام این اتومبیل در امریکای شمالی باعث شده اهمیت تاریخی این نام نمود بیشتری پیدا کند. ویلهلم ميباخ مهندسی بود که در کنار گاتلیب دایملر کار میکرد، که اولین اتومبیل های قدرتی در اواخر قرن هجدهم ساخته دست آنان است. پسر ویلهلم، کارل، بعدها مسئول نظارت بر تولید اتومبیل میباخ شد که تا 1941 جزء مجلل ترین اتومبیل های روز به شمار می رفت. زمانیکه مرسدس بنز تصمیم گرفت مشتریانی اعیان تر با اتومبیل هایی مجلل تر را انتخاب کند، با نگاهی به گذشته، نام میباخ را به عنوان مدل سال 2004 احیا کرد.


برخلاف ظاهر گول زننده اش، همه ی محصولات میباخ ، اتومبیل هایی سواری بودند: 57، 57 S، و 62 . بااینکه این اتومبیل مرتبط با مرسدس است ، اما شماره های این مدل ها ربطی به تغییر موتور آنها ندارد، بلکه مربوط به طول آنها به متر است: 5.7 و 6.2. معمولاً مدل 57 برای افرادی خوب است که دوست دارند خود ماشین را برانند و مدل 62 برای آندسته خوب است که ترجیح می دهند راننده داشته باشند. نمونه مورد بحث ما، مدل 62، فضا و محیط بیشتری در اختیار مالک اتومبیل قرار می دهد تا لذت بیشتری ببرد.


از نقطه نظر قیمت و مجلل بودن، ميباخ تفاوت چندانی با فانتوم رولز رویس ندارد. میخواهیم این اتومبیل را از دیدگاه مجلل بودن و کاربردی بودن مورد بررسی قرار دهیم. هر یک از این مقوله ها 50 امتیاز، از 100 امتیاز کلی را داراست. اجازه بدهید ببینیم این اتومبیل چه امتیازی را نصیب خود می کند.


از نقطه نظر تجملاتی بودن


اگر نمای خارجی ميباخ 62، چندان تاثیر برجسته و عمیقی نگذارد، قابل درک است. مرسدس در انتخاب بدنه خارجی این اتومبیل دنباله رو همان ميباخ های قدیمی بوده، چون احتمال می داد مالکان آن برای سالهای زیادی این اتومبیل را نگه دارند. ظاهری مطابق مد روز، خیلی زود قدیمی خواهد شد و از نظرها خواهد افتاد و مشتریان متعلق به این طبقه، یعنی طبقه اشراف، را راضی نخواهد کرد. البته وقتی به ميباخ 62 از دید زندگی واقعی نگاه کنیم، ارزش ظاهر این اتومبیل کمی در نظرمان بیشتر می شود. درست است که هنوز آنقدر ما را شیفته نخواهد کرد، اما دیگر آن را با ماشین های سواری کره ای مقایسه نخواهیم کرد.


این اتومبیل سه تُنی نیاز به محرک بیشتری برای عمل کردن دارد. مهندسان مرسدس این نیاز را با بالا بردن تقویت موتور V12، 5.5 لیتر و اضافه کردن توربو دوقلو برای دست یافتن به 550 اسب بخار و 664 فوت-پوند گشتاور، برطرف کردند. در نتیجه، این مدل در 5.4 ثانیه با رفتن از دنده 1 تا 5، از 0 تا 100 كيلومتر در ساعت را پر می کند. ترمز این اتومبیل کاملاً الکترونیکی و هوشیار است. هنگام رانندگی در باران، ترمز کاملاً هوشیارانه خیلی ملایم کار می کند تا خشک و آماده عمل بماند. در موقعیت های اضطراری—مثلاً اگر راننده ناگهان پدال گاز را بلند کرده و ترمز کند، ترمزها اتومبیل را در فاصله کمتری متوقف خواهند کرد. طبیعتاً آنتی لاکینگ (قفل نشدنی) هستند، و علاوه بر این، ثبات کنترل، کشش کنترل و سیستم توقف DC ایرماتیک باعث می شود این اتومبیل بسیار روان و مطمئن در جاده حرکت کند.


به استثنای رها شدن 10 ایربگ، سرنشینان متوجه هیچیک از این عملکردها نخواهند شد. و با وجود سرعت بسیار بالا، هیچ سر و صدا، ارتعاش یا نا آرامی در داخل اتومبیل ایجاد نخواهد شد و تازمانیکه خودتان به کیلومتر شمار ماشین نگاه نکنید، متوجه نخواهید بود که با چنین سرعت بالایی در حرکت هستید. صندلی ها به صورت خوابیده هستند و بالشتک هایی از جنس نبوک در محل استراحت سر قرار گرفته است. اگر قصد خوابیدن نداشته باشید، می توانید از نوشیدنی های خنک داخل یخچال لذت برده و همزمان هِدفون های بی سیم را در گوش نهاده و به موسیقی مورد علاقه تان گوش دهید. سیستم صوتی، مولتی زون 600 وات همراه با CD چنجر و یا DVD است. هر زمان که دوست دارید میتوانید با باز کردن در داخلی نور را به داخل راه داده و با قسمت راننده ارتباط برقرار کنید. سقف و شیشه های اتومبیل نیز به خواست شما باز و بسته می شوند. دو سیستم ایر کاندیشنر (تهویه هوا) هوای داخل اتومبیل را کاملاً مطبوع نگاه می دارد.














با یک بار سوار شدن، به این نتیجه می رسید که ميباخ 62، چه از نظر ویژگی های خارجی و چه داخلی طبق علایق و سلایق شما طراحی شده است. شما می توانید حتی تزئینات داخلی اتومبیل، از قبیل رنگ و جنس پارچه مورد استفاده را خودتان انتخاب کنید، همین نکته نشان می دهد که ميباخ تا چه از اتومبیل های معمولی متفاوت است. جنس داخل اتومبیل را حتی می توانید گرانیتی سفارش دهید. دوست ندارید؟ طلا، مونوگرام یا حتی از جنس الماس چطور است؟ می توانید خودتان به سیندل فینگ رفته و مستقیماً با طراحان ميباخ صحبت کنید.


با این توضیحات فکر کنم ميباخ در نظرتان به حد نهایی تجمل تبدیل شده است. اما کاملاً هم اینطور نیست. افراد زیادی شکایت کرده اند که زمان زیادی می برد تا کاملاً به سیستم تهویه هوا، سیستم صوتی و سرعت بالای این اتومبیل وارد شد. البته به نظر این مشکل راننده به حساب می آید و ربطی به مالکان اتومبیل ندارد!


رای:

حتی بدون عملکردهای عالی این اتومبیل، به خاطر تجهیزاتش، امتیاز بالایی از آنِ خود خواهد کرد. این اتومبیل یک لیموزین واقعی است. ساخت و طراحی چنین فضای داخلی دلچسب و با سلیقه ای، کار آسانی نبوده است. اشکالات وعیوبی که از این اتومبیل شگفت آور گرفته می شود، آنقدر ناچیز و جزئی است که هنوز جزء حیرت آورترین اتومبیل هاست.


امتیاز از نقطه نظر تجملی بودن: 50/49


از نقطه نظر کاربردی بودن


حال به این مسئله می پپردازیم که آیا یک لیموزین سه تُنی در زندگی عادی و روزمره کاربردی دارد؟ حقیقت امر اینست که بله کاربرد دارد. یادتان باشد، شماره 62 به خاطر طول این اتومبیل که 6.2 متر است به آن داده شده است. همچنین این اتومبیل بیشتر برای کسانی طراحی شده است که ترجیح می دهند راننده مخصوص داشته باشند. پس تصور نکنید که این اتومبیل هم مثل ماشین های عادی باید پارک دوبل در خیابان بکند یا دور دوفرمانه بزند. این امتیازی است که با پرداخت 386،000 دلار برای یک ماشین نصیبتان می شود. در حقیقت، این مالک اتومبیل نیست که باید ساعاتی طولانی را پشت ترافیک شهر پشت فرمان بنشیند و حرص بخورد، راننده این زحمات را متحمل خواهد شد.


با مخزن 1-29 گالن بنزین، برد عملیاتی آن در بزرگراه ها تقریباً زیر 500 مایل خواهد بود. اگر توشه سفرتان اندک باشد، برد عملیاتی اهمیتی نخواهد داشت، از اینرو این اتومبیل 15 فوت مکعب برای گنجایش بار داراست که تقریباً نظیر سایر اتومبیل های بزرگ است. کیفیت ساخت و تجهیزشدگی این اتومبیل تقریباً بالاتر از هر نوع اتومبیل دیگر است. مرسدس توجه بسیاری به مسئله کاربردی بودن در اتومبیل های اخیر خود داشته است، پس مطمئن باشید که ميباخ نیز از این جرگه مستثنی نیست. فروشندگان مرسدس، سرویس کمی برای ميباخ ارائه می دهند، اما موارد جدی و مهم رویدادهای بین المللی خلق می کنند. بااینکه بسیار نادر است، اما درصورت پدید آمدن هرنوع خرابی و نقص فنی، یک تکنسین متخصص مستقیماً از آلمان به محل فرستاده می شود. 20 نفر فقط برای این منظور استخدام شده اند. و دانستن اینکه این خرید تقریباً 400،000 دلاری شما با سرویس های ویژه تضمین و پشتیبانی می شود، قوت قلب خوبی است.


رای:

این اتومبیل که با نشستن مالک اصلی بر صندلی عقب و استخدام راننده مخصوص، کاربرد بیشتری دارد، از نقطه نظر کاربردی بودن به همان اندازه تجملی بودنش، امتیاز می گیرد. البته معمولاً مالک های ميباخ توجه چندانی به کاربردی بودن این وسیله نقلیه نمی کنند، اما این مسئله باعث نمی شود مرسدس تولید این اتومبیل های لوکس و تجملی را بدون در نظر گرفتن کاربردی بودن آنها ادامه دهد.


امتیاز از نقطه نظر کاربردی بودن: 50/47


و مجموع کلی امتیازات.....

معمولاً از گوشه و کنار شنیده می شود، به خصوص از افرادی که توجه چندانی به جلوه و پیشرفت اتومبیل ندارند، که "آیا واقعاً وجود چنین اتومبیل هایی لازم است؟" مطمئناً نه. اما مسلماً وجود خیلی از تجملات دیگر زندگی هم لزوم چندانی ندارد. متوجه مسئله شدید؟ برای ادامه زندگی نیازی به این تجملات نیست، اما تصور کردن دنیا بدون این تجملات برای بعضی افراد غیرممکن است. ميباخ 62 یک لیموزین واقعی است. ظاهر بیرونی آن بسیار زیبا و برازنده و در داخل بسیار راحت، و دلپذیر است. این یکی از بهترین اتومبیل هایی است که می توان خرید، چون هم زیباست و هم کاربردی!








شركت دایملر كرایسلر با عرضه مدل‌های می‌باخ، با قاطعیت فراوان وارد میدان بی‌رقیب اتومبیل‌های گرانقیمت و لوكسی شد كه در بازار این نوع اتومبیل‌ها، فقط رولزرویس قرار داشت و هم اكنون با ورود مدل‌های می‌باخ، رقابت نیز در این گروه اتومبیل‌ها ایجاد شده است.
به تازگی قسمت مدیریت تولید محصولات می‌باخ، تصمیم به تولید مدل لوكس و دو درب جدیدی را گرفته و نام آن را اكسلرو، گذاشتند. این اتومبیل هنوز به تولید انبوه نرسیده است، اما به زودی به گروه اتومبیل‌های می‌باخ می‌پیوندد. طراحی بدنه این مدل برگرفته از مدل‌های قدیمی مرسدس و نیروی محركه آن از نوع دوازده سیلندر با دو توربو شارژ است كه قدرت موتوری در حد ۷۰۰ اسب بخار دارد كه با چنین مشخصات فنی، توان دستیابی به سرعت ۳۵۴‌كیلومتر در ساعت را دارا خواهد بود.



This image has been resized. Click this bar to view the full image. The original image is sized 1024x768.



می باخ اکسلرو (Excelero)







This image has been resized. Click this bar to view the full image. The original image is sized 1920x1440.












1 comments:

شهرام بیطار گفت...

فوق العاده بودن . هم عکس ها و هم مطلب . هنوز تو کف فضای داخلیش هستم . از بالاترین اومدم




با درود و سپاس فراوان : شهرام

ارسال یک نظر