web 2.0

۱۳۸۸ مهر ۴, شنبه

8 اتاق مخفي مشهور جهان





شايد بتوان گفت اولين و هوشمندانه‌ترين راه‌ها و اتاق‌هاي مخفي را مصريان باستان طراحي کرده‌اند. اهرام ثلاثه مصر، پر از راه‌هايي است که در صورت خوش شانس بودن، به هيچ جايي ختم نمي‌شوند و در ساير موارد به اتاق‌هايي که در آنها تله‌هايي کارگذاته شده است ميرسند. مصريان باستان اين کار را براي محافظت از جسد موميايي شده فرعون و وسايلي که با آن، موميايي را دفن مي‌کرده‌اند، از شر دزدان انجام ميداده‌اند. ولي يکي از تفتاوت‌هايي که اين نوع اتاق‌ها با ديگر اتاق‌هاي مخفي دارد، اين نکته است که مصريان باستان، اين اتاق‌ها را براي اين نمي‌ساخته‌اند که دوباره به آن رجوع کنند؛ به عبارت ديگر آنها اين اتاق‌ها را براي هميشه مخفي مي‌کرده‌اند و راز اين اتاق همراه با سازنده آن دفن مي‌شد …

گودال کشيشان

در انگلستان، هنگام حکومت اليزابت اول، انجام مراسم مذهبي کاتوليک ها، مجازات‌هاي بسيار سنگيني داشت. در اين زمان، گروهي از کشيشان، براي انجام اين اعمال مذهبي، دست به ساخت اتاق‌هاي زيرزميني اي کردند که بعد‌ها به priest holes معروف شد. اين محل بسيار ساده و مناسب براي عبادات يک کشيش کاتوليک طراحي شده بود و راه‌هايي براي فرار کشيش در مواقع خطر و هجوم پيش بيني شده بود. کشيش‌ها در اين محل مطالعات و تحقيقاتشان را هم انجام مي‌دادند که گاهي اين مطالعات به هفته‌ها کشيده مي‌شد و کشيشان مجبور بودند گرسنگي و کمبود هوا را در طول اين مدت تحمل کنند.

راه‌هاي مخفي King Charles II
حتي در زمان‌هاي قبل از آزار و اذيت کاتوليک‌ها در انگليس، ساخت اتاق‌ها و راه‌هاي مخفي براي مخفي کردن يا مخفي شدن از شر افراد مهاجم، انجام مي‌شده است. درزمان شاه چارلزدوم و در طي جنگ‌هاي داخلي انگلستان، تعداد زيادي از اين اتاق‌ها و راه‌ها ساخته شد که حتي امروزه هم بسياري از آنها ناشناخته است و گهگاه به صورت اتفاقي در خانه‌هاي باستاني انگليس يافت مي‌شود.


Murder Castle



شايد مخوف‌ترين اتاق‌ها و راه‌هاي مخفي، مربوط به اولين قاتل سريالي آمريکا، H.H. Holmes باشد. در اواخر سال ۱۸۰۰، يک ساختمان عظيم در شيکاگو بنا کرد ه پول ساخت آن را از کلاهبرداري اي که از شرکت بيمه کرده بود و همجنين از قتل‌هاي گاه و بيگاهش به دست آورده بودد. طبقه آخر اين ساختمان ۳ طبقه، مملو از عناصر عجيب معماري است. راه پله‌هاي مخفي، در‌هايي که تنها از بيرون باز مي‌شدند، و در‌هاي مخفي اي که در اتاق‌ها وجود داشت و Holmes ميتوانست از آنها وارد اتاق قربانيان خود شود. تا مدت ها، Holmes به کسي اجازه شروع ساخت اين بنا را نمي‌داد، زيرا قصد داشت تا فقط خودش از اسرار اين خانه مطلع باشد. بسياري عقيده دارند Holmes، تا وقتي که راز خانه اش بر ملا شود، صدها نفر را در اين خانه به قتل رسانده. جسد قربانيان به اتاقي مخفي برده ميشده که در آن با استفاده از يک کوره، بقاياي قرباني از بين مي‌رفته، بدون اينکه اطرافين متوجه دود ناشي از اين احتراق شوند. اين خانه در سال ۱۸۹۵ سوزانده شد و هم اکنون به جاي آن ساختمان پست قرار دارد.

قدغن شدن الکل و …، آمريکا

در زمان ممنوعيت استفاده از الکل در اوايل قرن بيستم در آمريکا، تمامي کاباره‌ها ( و به طبع آن، قمارخانه‌ها و فاحشه خانه‌ها ) به زير زمين انتقال پيدا کرد! اين مکان‌ها که در سرتاسر آمريکا به وجود آمده بود، خود الکل را براي مشتريانش تهيه نمي‌کرد، بلکه تنها به عنوان محلي بود که مشتريان در آن جا به نوشيدن مي‌پرداختند و بعد از آن به سراغ کار‌هاي ديگري مي‌رفتند … بعضي از طرح‌هايي که براي اين گونه محل‌ها داده شده بسيار خلاقانه و هوشمندانه بوده، به طوري که بسياري از اين کاباره‌ها و قمارخانه‌ها و فاحشه خانه ها، به طور خيلي واضح در محله‌هاي تجاري قرار دارند، بدون آنکه کسي اندکي شک به آنها ببرد. ورودي آنها از ديوار‌هاي ساده و خالي، به همراه راه پله‌هايي بسيار ساده و بتني و يا صندوق چه‌هايي خالي و به ظاهر بدون استفاده تشکيل ميشده.

اتاق‌هاي مخفي دوران هولوکاست




اتاق‌هاي مخفي زيادي در دوران هولوکاست، توسط افرادي شجاع ساخته شد که توانست جان افراد بيشماري را در آن دوران نجات بدهد. يکي از اين خانواده‌هاي شجاع که دست به اين کار زد، خانواده ten Boom family، در هلند بود. اين خانواده در هلند، صاحب يک مغازه ساعت فروشي بود و در بالاي اين مغازه، اتاق‌هاي مسکوني آنها وجود داشت. وقتي که کوچکترين عضو اين خانواده چهار نفره، Corrie ten Boom، درگير منازعات آن زمان در سال ۱۹۴۰ شد، معماري براي آن يک اتاق مخفي در آن خانه درست کرد که تا چهار سال بعد، که خانه مورد هجوم نيروهاي پليس قرار گرفت، نه تنها جان او، که جان صدها يهودي تحت تعقيب را نجات داد. اين خانه اکنون تبديل به موزه شده است.

اتاق‌هاي مخفي قلعه coltids، جنگ جهاني دوم



براي کساني که زنداني مي‌شوند، فکر کردن اصلا کار سخت و پيچيده‌اي نيست، زيرا شما به‌اندازه کافي وقت براي اين کار داريد. اين تفکرات گاهي اوقات باعث به وجود آمدن شاهکار‌هايي مي‌شود که نمونه‌اي از آن را در معماري هم مي‌توان ديد! راه‌ها و نقشه‌هايي که توسط زندانيان براي فرار از زندان طرح مي‌شود. در زمان جنگ جهاني دوم، صد‌ها نقشه فرار توسط سربازان فرانسوي و انگليسي زنداني در قلعه coltids در آلمان کشيده شد. آنها براي مخفي ماندن نقشه‌هاي خود، تنها با استفاده از ستون‌هاي چوبي و گل،اتاق‌هاي مخفي اي در آن قلعه درست کردند که بدون دانستن محل آنها، يافتنشان در قلعه تقريبا” غير ممکن بود. در يکي از اين اتاق ها، يک هواپيماي بي موتور، با زحمت زيادي سر هم شده بود و در اتاقي ديگر، يک ايستگاه راديويي براي ارتباط با بيرون برپا شده بود. ولي در نهايت، قبل از اينکه زندانيان بتوانند با آن هواپيماي بي موتور از آن قلعه فرار کنند، جنگ پايان يافته بود …

يتيم خانه، نرماندي


در اوايل سال ۲۰۰۸، در سواحل نرماندي، در داخل يک يتيم خانه قديمي، اتاق‌هاي زيادي در طبقه هم کف ساختمان پيدا شد که در طي سال‌هاي ۱۹۶۰ تا اواخر ۱۹۸۰، براي شکنجه و احتمالا” تنبيه کودکان به کار ميرفته است. گود برداري‌هايي که منجر به کشف اين اتاق‌ها شد، بسياري از اين اتاق که در بسياري از آنها اجساد کودکان و نوجوانان قرار داشت را خراب کرد.







0 comments:

ارسال یک نظر