web 2.0

۱۳۸۸ شهریور ۲۹, یکشنبه

نمایشگاه بین‌المللی خودرو در فرانکفورت

لاش شرکت‌های خودروسازی برای سازگار شدن با محیط زیست


نمایشگاه بین‌المللی خودرو در فرانکفورت در روزهای ۱۷ تا ۲۷ سپتامبر برگزار می‌شود. رسانه‌ها اما از روز ۱۵ سپتامبر فرصت آشنایی با تازه‌های خودروسازی را یافته‌اند که در آن مسئله حفظ محیط زیست از اهمیتی ویژه برخوردار است.




خانم آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، در روز پنجشنبه، ۱۷ سپتامبر، شصت و سومین دوره از نمایشگاه بین‌المللی خودرو در فرانکفورت را که بزرگ‌ترین نمایشگاه در این عرصه در جهان محسوب می‌شود، افتتاح می‌کند.



روزنامه‌نگاران، خبرنگاران و نمایندگان رسانه‌های خبری اما از روز سه‌شنبه (۱۵ سپتامبر) این امکان را دارند که با محصولات عرضه شده در این نمایشگاه پیش از گشایش رسمی آشنا شوند. در این نمایشگاه ۷۵۳ شرکت‌کننده از ۳۰ کشور جهان، محصولات، ساخته‌ها و طرح‌های خود را به معرض نمایش می‌گذارند.



شمار شرکت‌کنندگان در نمایشگاه خودرو در فرانکفورت نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد کاهش یافته است. البته این کاهش بیش از همه نه شامل شرکت‌های عمده‌ی خودروسازی، بلکه شرکت‌هایی کوچک و متوسطی را شامل می‌شود که تولید‌کننده لوازم و وسایل مورد نیاز در عرصه خودروسازی هستند و شرکت‌های بزرگ را با محصولات خود تامین می‌کنند.



لوگوی نمایشگاه بین‌الملی خودرو در فرانکفورت

مساحت این نمایشگاه نیز با توجه به کاهش شرکت کنندگان، ۱۵ درصد کم شده و بر ۱۵۸ هزار متر مربع بالغ می‌شود. دلیل این روند تنزلی، بحران مالی جهانی است که بیش از همه صنایع خودروسازی را در دام بحران کشانده است.



توجه روزافزون به حفظ محیط زیست



در نمایشگاه امسال مجموعا ۸۲ ساخته و طرح جدید برای نخستین بار به معرض نمایش گذاشته می‌شوند که بیش از نیمی از آنها محصول شرکت‌های آلمانی هستند.



طراحی و ساخت خودروهای هیبرید که علاوه بر موتورهای احتراقی از محرک‌های برقی نیز برخوردار هستند، یکی از موضوعات محوری نمایشگاه این دوره است. افزون بر این، خودروهایی در این نمایشگاه ارائه می‌شوند که با برق یا سوخت‌هایی غیرفسیلی چون هیدروژن کار می‌کنند.



البته بسیاری از این خودروها هنوز در مراحل آزمایشی به سر می‌برند و مدت‌ها طول می‌کشد تا به تولید انبوه برسند و در دسترس عموم قرار گیرند. به گفته‌ی فردیناند دودن‌هوفر، کارشناس خودروسازی، «تحقق چنین امری به زمان نیاز دارد، اما نمایشگاه فرانکفورت نمایانگر وارد شدن به عصری تازه است.»



تحقیقاتی که موسسات پژوهشی مختلف انجام داده‌اند، نشان می‌دهد که مصرف‌کنندگان بیش از همه در پی خودروهایی کوچک و کم‌مصرف هستند.



نیم‌نگاهی به تازه‌های شرکت‌های بزرگ



شرکت خودروسازی آلمانی فوکس واگن در این دوره از نمایشگاه فرانکفورت، نیروی خود را بر محصولات کوچک و کم‌مصرف متمرکز کرده و نمونه‌های تازه‌ای از سه مدل «پولو»، «گلف» و «پاسات» را در نوع Blue Motion عرضه می‌کند که ویژگی مهم آنان پایین بودن میزان مصرف سوخت و نیز تولید دی اکسید کربن است.



شرکت اوپل که در این ماه‌ها با بحرانی جدی روبرو بود، با دستان خالی به نمایشگاه فرانکفورت نمی‌آید و نمونه‌ی تازه‌ی مدل «آسترا» را عرضه خواهد کرد که از لحاظ اندازه و حجم در صف اتومبیل‌های رده متوسط مانند گلف قرار دارد. اوپل همچنین پیشرفت‌هایی که در خودروی برقی «آمپرا» حاصل شد را به معرض نمایش خواهد گذاشت.



یکی از جذابیت‌های نمایشگاه امسال، اتومبیل مرسدس SLS، ساخته دایلمر بنز است که درهای آن از پایین به بالا باز می‌شود و پس از باز شدن به بال پرندگان می‌ماند. این اتومبیل برای نخستین بار در دهه‌ی پنجاه میلادی تولید شده بود. شرکت دایملر بنز در کنار ارائه خودروهای اسپرت و گران‌قیمت، به موضوع محیط زیست نیز توجه دارد و خودرویی را در مدل B به معرض نمایش می‌گذارد که با سوخت هیدروژنی کار می‌کند.



شرکت ب ام و BMW نیز که مرکز آن در شهر مونیخ است، در نمایشگاه امسال فرانکفورت طرح‌ها و نمونه‌هایی پیشنهادی از خودروهای کم‌مصرف و هیبرید ارائه می‌کند. یکی از این خودروها که Vision Efficient Dynamics نام دارد و خودرویی اسپرت است، به موتور برقی و موتور دیزلی مجهز بوده و علی‌رغم داشتن قدرتی بالغ بر ۳۵۶ اسب بخار، تنها ۷۶ / ۳ لیتر سوخت در هر صد کیلومتر مصرف می‌کند.

گشایش نمایشگاه خودروی فرانکفورت در سایه بحران این صنعت



یکی از مدل‌های مسابقه‌ای آئودی به نمایش درآمده در نمایشگاه فرانکفورت ۲۰۰۹
نمایشگاه بین‌المللی خودروی فرانکفورت آغاز به کار کرده است. غرفه‌داران این نمایشگاه بر سر محصولی رقابت می‌کنند که بازارش به گواه آمار و ارقام، به بیمار به کما رفته‌ای می‌ماند که تنها به سبب تزریق‌های میلیاردی نفس می‌کشد.





تولیدکنندگان خودرو در حالی برای کسب سهم بیشتر از بازار و کاستن از فشار بحران مالی تلاش می‌کنند، که هر روز اخبار نگران‌کننده‌ای از بازار خودروی جهان منتشر می‌شوند. ازبین ‌رفتن موقعیت‌های شغلی، یکی از مشکلاتی است که این صنعت از آغاز بحران با آن روبه‌رو بوده است. بر اساس تازه‌ترین خبرها، هر ماه حدود ۲۰ تا ۳۰ هزار کارگر و کارمند فعال در صنعت خودروسازی در سراسر جهان، کار خود را از دست می‌دهند، هر چند که به اعتقاد برخی از کارشناسان، بارقه‌های مهار بحران یا دست‌کم گذر موج اصلی آن، کم‌کم پدیدار شده‌اند.
در ماه‌های پس از آغاز بحران، کمک‌های میلیاردی دولتی از سوی کشورهای مختلف به صنعت خودروسازی تزریق شد. عمق فاجعه اما به حدی بود که سیاستمداران آلمانی برای تأمین هزینه‌های کارخانه‌های خودروسازی رو به ورشکستگی خود، به سراغ شیخ‌نشین‌های حوزه خلیج فارس رفتند، کمیسیون اروپا مجبور به چشم‌پوشی موقت از مقررات "پیمان ماستریخت" شد، و میان نیکلا سارکوزی و سران اتحادیه اروپا اختلاف درگرفت که چرا رئیس جمهور فرانسه بدون هماهنگی با سیاست‌های دیگر کشورهای قاره سبز، به شرکت‌های بحران‌زده این کشور کمک مالی می‌کند.
معافیت مالیاتی خودروهای نو۶۰۰ میلیون یورو برای دولت آلمان هزینه برداشت، پشتیبانی از توسعه‌ی زیرساخت‌ها ۳ میلیارد یورو را بلعید و معافیت‌های مالیاتی خانوارهای آلمانی ۲ میلیارد یورو هزینه برای دولت این کشور در بر داشت. با همه‌ی این‌ها، ۴ هزار کارگر خوردروساز اوپل در شهر بوخوم، کار خود را از دست خواهند داد.
اوپل، آیینه تمام‌نمای بحران اقتصادی در آلمان
دولت آلمان ۵/ ۱ میلیارد دلار کمک مالی برای بقای اوپل به این شرکت کمک مالی کرد
خبرگزاری رویترز به نقل از کلاوس فرانتس، رئیس هیئت مدیره‌ی اوپل، از کشورهای اروپایی مختلفی که این خودروساز در آنها کارخانه دارد، می‌خواهد تا برنامه‌های واگذاری این نمایندگی‌ها به کنسرسیوم "مگنا-اسبربانک" را فراهم کنند. مگنا قطعه‌سازی اتریشی و اسبربانک، بانکی روسی است. این دو چندی پیش حاضر به سرمایه‌گذاری در شرکتِ اوپلِ در آستانه‌ی ورشکستگی شدند.
در حالی‌که مقام‌های آلمانی واگذاری اوپل به مگنا-اسبربانک را بهترین راه‌حل می‌دانند، دیگر کشورهایی که نمایندگی این خودروساز در آنها قرار دارد، چندان به این معامله خوش‌بین نیستند. مقام‌های اسپانیایی نمی‌خواهند با سرمایه‌گذاری در شرکتی که بخشی از سهام آن به مگنا-اسبربانک می‌رسد، «صورت‌حسابی را پرداخت کنند که غذای آن ‌را حتی ندیده‌اند.»
مگنا اعلام کرده که یکی از نمایندگی‌های اوپل در اروپا (بلژیک) را تعطیل کرده و در مجموع ۱۰ هزار و ۵۰۰ کارگر این شرکت در اروپا - و از جمله ۴ هزار نفر در آلمان - را اخراج می‌کند. به گفته مقام‌های اوپل، شوراها و سندیکاهای کارگری کشورهای اروپایی دارای نمایندگی اوپل روز ۲۳ سپتامبر گردهم می‌آیند تا برای جلوگیری از اخراج کارگران این شرکت چاره‌ای بیاندیشند.
قطعه‌سازان و بحران صنعت خودرو
شرکت بوش نیز همانند تمام قطعه‌سازان دیگر از حدود یک سال پیش با مشکل سودآوری مواجه است. سود این شرکت در بخش صنایع خودرو، در سال جاری (۲۰۰۹) تا یک‌پنجم کاهش خواهد یافت. این قطعه‌ساز مجبور است ۶۵ هزار کارمند و کارگر خود را نیمه‌وقت یا در شیفت‌های کوتاه‌تر به کار بگیرد.
"مگنا" اعلام کرده که ۱۰ هزار و ۵۰۰ فرصت شغلی در سراسر اروپا را منحل خواهد کرد

مدیر این شرکت پیش‌بینی می‌کند که صنعت خودروی آلمان در چهارماهه‌ی پایانی سال جاری تا حدودی خود را بالا بکشد که این امر موجب بهبود ۵ تا ۱۰ درصدی سودآوری این شرکت در ۲ ماه پایانی سال، در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته خواهد شد. اگر حمایت‌های دولتی باز هم ادامه داشته باشند، کارگران این قطعه‌ساز اخراج نخواهند شد. البته وضعیت بوش در خوش‌بینانه‌ترین حالت خود، ۲۰ درصد بدتر از سال ۲۰۰۷، یعنی پیش از اوج‌گرفتن بحران مالی‌ست.
در آلمان در مجموع از هر ۶ فرصت شغلی، یکی در ارتباط با صنایع خودروسازی است. در شرایط رکود بازار و بحران اقتصادی، تولیدکنندگان برای جبران خسارت‌ها، کارگران خود را اخراج می‌کنند یا ساعات کاری آنان را کاهش می‌دهند. اما از آن‌جا که بخش قابل توجهی از درآمدهای آلمان را صنعت خودروسازی تأمین می‌کند، دولت به هر وسیله‌ای برای بقای این بخش تلاش می‌کند.
زنگ خطر مدت‌هاست که برای خودروسازان این کشور به صدا درآمده است؛ کشوری که ۸۰ درصد خودروهای لوکس جهان را تولید می‌کند. مرکل در جریان افتتاحیه نمایشگاه بین‌المللی خودروی فرانکفورت نیز نگرانی خود را از وضعیت موجود اعلام کرد. صدراعظم آلمان، صنعتگران این کشور را فرا خواند تا پس از انتخابات پیش‌رو (روز ۲۷ سپتامبر) با سران دولت برای حل مشکلات صنعت خودروسازی، نشستی برگزا کنند.
مرکل در مراسم افتتاحیه نمایشگاه به خودروسازان آلمانی هشدار داد که با توجه به بهای نفت و استانداردهای سختگیرانه زیست‌محیطی اتحادیه اروپا، در پی تولید خودروهای سازگار با محیط زیست باشند و تمرکز خود را به‌ویژه به خودروهای برقی و هیبرید معطوف کنند. به گفته صدراعظم آلمان، اگر این بازار به رقیبان آسیایی واگذار شود، آلمان ابتکار عمل در بازار خودرو را به کلی از کف خواهد داد.
به اعتقاد کارشناسان، بازار خودروی جهان در سال‌های آینده به‌طور متوسط ۳ درصد رشد خواهد داشت. سودآوری عمده در کشورهای هند و چین خواهد بود که به پیش‌بینی کارشناسان، صنعت‌خودروسازی‌شان در ۵ تا ۶ سال آینده، بین ۷ تا ۸ درصد رشد را تجریه خواهد کرد.

خودروهای برقی، از رویا تا واقعیت




اسمارت برقی

به عقیده کارشناسان، آینده‌ی خودروسازی به اتومبیل‌های برقی تعلق خواهد داشت، اگر چه تا تولید انبوه این نوع از خودروها چند سالی طول خواهد کشید. "سبز" بودن نمایشگاه جهانی خودرو در فرانکفورت نمایانگر اهمیت این راه تازه است.





در شصت و سومین دوره از نمایگشاه جهانی خودرو در فرانکفورت که پنجشنبه گذشته، ۱۷ سپتامبر رسما کار خود را آغاز کرد و تا روز یکشنبه ۲۷ سپتامبر ادامه می‌یابد، ارائه‌ی خودروهای "سبز" که در آن‌ها حفظ محیط زیست نقش مهمی بازی می‌کند، برجسته است.
بسیاری از شرکت‌های خودروسازی بزرگ در جهان در نمایشگاه امسال محصولات و طرح‌های پیشنهادی خود را به معرض نمایش گذاشته‌اند. در کنار خودروهای هیبرید که در کنار موتور احتراقی به یک موتور برقی نیز مجهزند، خودروهای کاملا برقی نیز حضور پررنگی در این دوره از نمایشگاه جهانی فرانکفورت دارند.
کارشناسان و پژوهشگران در این نکته توافق نظر دارند که در عرصه خودروسازی، اتومبیل‌های برقی در آینده حرف اول را خواهند زد. این نوع خودروها در مقایسه با خودروهای معمولی با محیط به مراتب سازگارترند، چرا که گازهایی که باعث آلودگی هواد شود، تولید نمی‌کنند. البته تا تولید انبوه خودروهای برقی راهی بس دراز در پیش است و مشکلات گوناگونی باید برطرف گردد.
تمیزتر و کم سر و صداتر


طرح‌های "برقی" که شرکت رنو در نمایشگاه فرانکفورت عرضه کرده

خودروهای برقی نه تنها از لحاظ پاکیزگی و حفظ محیط زیست بر خودروهای معمول مجهز به موتورهای احتراقی برتری دارند، بلکه سروصدای کمتری نیز تولید می‌کنند. برای ساکنان کلان‌شهرهایی چون پکن که نه تنها با معضل آلودگی هوا، بلکه با مشکل سر و صدا هم روبرو هستند، استفاده از این خودروها بدون شک خوشایند خواهد بود.
شرکت‌های خودروسازی تا تحقق این اما باید موانع گوناگونی را از میان بردارند. دولت آلمان پیش‌بینی می‌کند که تا سال ۲۰۲۰ میلادی شمار خودروهای برقی در این کشور به یک میلیون واحد برسد، این در حالی است که در حال حاضر شمال خودروهای معمولی در آلمان بر ۴۱ میلیون واحد و خودروهای کاملا برقی بر یک هزار واحد بالغ می‌شود.
البته همین تعداد یک میلیون واحد نیز که مد نظر دولت آلمان است، تنها از طریق پیشیبانی دولت ممکن خواهد. دولت آلمان تا سال ۲۰۱۵ میلادی مبلغ ۷۰۰ میلیون یورو هزینه می‌کند تا همکاری‌های صنایع، سیاست و بخش پژوهش در این راه بازده لازم را داشته باشد.
معضل باتری
نوع باتری و مسئله شارژ کردن آن یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که ذهن شرکت‌های خودروسازی و همچنین مسئولان را به خود مشغول کرده. خودروهایی برقی، برای نمونه مدل کوچکی که شرکت ژاپنی میتسوبیشی برای بازار داخلی تولید کرده، با باتری پر قادر است مسافتی بالغ بر ۱۶۰ کیلومتر را پشت سر گذارد. شارژ این خودروها از طریق پریزهای معمولی اما تا ۷ ساعت طول می‌کشد.
کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که فرایند شارژ کردن باتری خودروهای برقی در آینده‌ای نه چندان دور تنها ۲۰ دقیقه طول خواهد کشید. البته برای انجام این کار به برقی با فشار قوی‌تر از برق موجود در خانه نیاز است و این پرسش مطرح می‌شود که عمل شارژ کردن خودرو را در کجا می‌تواند انجام داد.


خانم کارولین رایشرت از شرکت برق‌رسانی REW در این زمینه می‌گوید: «از دید تولید‌کننده‌ی انرژی، ما به تسهیلات لازم برای ایجاد یک شبکه زیرساختاری شارژ خود نیازمندیم. مصرف‌کنندگان تنها زمانی به خودروهای برقی روی خوش نشان خواهند داد که راحت بتوانند این خودروها را شارژ کنند.»
شرکت آلمانی دایملر بنز یک صد واحد خودروی SMART را از ماه دسامبر سال جاری میلادی در برلین آزمایش خواهد کرد که صددرصد برقی هستند. برای آنکه دارندگان این خودروها بتوانند اتومبیل خود را به راحتی شارژ کنند، ۲۰ پارکینگ در پایتخت آلمان را به دستگاه‌های لازم مجهز کرده است.
عشق سرعت
نکته‌ی درخور توجه آنکه خودروی برقی در آینده به معنی چشم‌پوشی دوستداران از خودروهای اسپرت نخواهد بود. برای نمونه شرکت آمریکایی "تسلا" که یکی از شرکت‌کنندگان در نمایشگاه امسال نیز است، خودروهای برقی با سرعت زیاد را عرضه کرده و می‌کوشد با این "تیزروهای" سازگار با محیط زیست بازار آلمان را نیز فتح کند.

خودروی اسپرت برقی از شرکت آمریکایی تسلا
قیمت این خودروهای برقی در حال حاضر بر یک صدهزار یورو بالغ می‌شود، اگر چه به گفته کریگ دیویس، یکی از مسئولان شرکت تسلا، بازار جهانی شاهد کاهش بهای این نوع اتومبیل‌ها خواهد بود: «نخستین تلفن‌های موبایل یا لب‌تاپ‌هایی که به بازار آمدند، گران بودند. مسئله ما هم دقیقا همین است که بتوانیم به خودروهای برقی، ابعادی انبوه ببخشیم و از این رو در این راه سرمایه‌گذاری می‌کنیم.»
گران بودن خودروهای برقی
یکی دیگر از نکات مهمی که شرکت‌های خودروسازی سعی در حل آن دارند، قیمت نسبتا بالای خودروهای برقی در حال حاضر است که سبب می‌شود، مصرف کنندگان همچنان به خودروهای مجهز به موتورهای احتراقی وفادار بمانند.
برای نمونه قیمت خودروی برقی جدیدی که شرکت ژاپنی میتسوبیشی روانه بازار کرده است، بر ۳۴ هزار یورو، یعنی دو برابر قیمت خودرویی معمولی با ظرفیتی مشابه بالغ می‌شود. به عقیده ولف دیتر لوکاس، یکی از مسئولان وزارت پژوهش آلمان، مصرف‌کنندگان تنها به خاطر عشق به محیط زیست به خودروهای برقی روی نخواهند آورند و لازم است که دو جنبه‌ی اقتصادی و زیست‌محیطی با یکدیگر هماهنگ شوند و خودروهای برقی برای خریداران مقرون به صرفه باشند.
البته قیمت بالا و استفاده‌ی نه چندان راحت، دو مشکلی است که فناوری‌های جدید همواره با آن روبرو بوده‌اند. در سال ۱۸۸۶ که کارل بنز، مهندس آلمانی، اولین خودروی مجهز به موتور احتراقی را عرضه کرد، اسب‌ها در مقایسه با آن، سریع تر، مطمئن‌تر و ارزان‌تر بودند.
نویسنده: شهرام احدی
تحریریه: بابک بهمنش
دویچه وله








































0 comments:

ارسال یک نظر