web 2.0

۱۳۸۸ مرداد ۲۰, سه‌شنبه

بانوان اول خاور میانه


عراق

هیرو ابراهیم احمد، همسر جلال طالبانی رییس‌جمهور عراق. هیرو ابراهیم احمد تنها یک بار تیتر خبر رسانه‌های جهان شد و آن نیز به ماه مه سال ۲۰۰۸ باز می‌گردد، زمانی که سوءقصدی به جان بانوی اول عراق صورت گرفت.



ترکیه

آمنه اردوغان، همسر رجب طیب اردوغان نخست‌وزیر ترکیه. امروزه با به روی کار آمدن عبدالله گل به سمت ریاست جمهوری ترکیه، کار برای آمنه اردوغان، بانوی اول محجبه‌ی این کشور راحت‌تر شده است، زیرا خیرالنسا گل نیز همانند وی با حجاب است.



سوریه

اسما اسد، همسر بشار اسد رییس‌جمهور سوریه. خانم اسد در سال ۲۰۰۱ نخستین سازمان غیر دولتی (NGO) را در سوریه تأسیس کرد.



اردن

ملکه رانیا، همسر ملک‌عبدالله دوم پادشاه اردن در مراسم سالانه‌ی صلیب سرخ در شهر ژنو. ملکه رانیا یکی از شناخته‌شده‌ترین بانوان اول مشرق زمین در جهان است. وی سخنرانی‌های فراوانی را در مجامع بین‌المللی ایراد کرده است.



لبنان

وفا سلیمان، همسر میشل سلیمان، همسر رییس‌جمهور لبنان. زمانی که وفا سلیمان با همسرش میشل سلیمان آشنا شد به هیچ‌وجه گمان نمی‌کرد که روزی در جایگاه بانوی اول لبنان بنشیند زیرا در آن زمان میشل سلیمان تازه از دانشگاه نظامی فارغ‌التحصیل شده بود.



فلسطین

امینه عباس، همسر محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان فلسطین. آخرین حضور اجتماعی قابل توجه امینه عباس به ماه نوامبر سال گذشته‌ی میلادی باز می‌گردد؛ زمانی که بانوان اول کشورهای عربی در ابوظبی گرد هم آمدند تا برای پیشبرد حقوق زنان با یکدیگر گفت‌وگو کنند.



ایران

اعظم سادات فراحی، همسر محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهور ایران. او تا کنون تنها دو بار همراه همسرش عازم سفر برون مرزی شده است که هر دوی آنها در سال ۱۳۸۷ و به مقصد ترکیه و کشور آفریقایی کومور بوده است.



مصر

سوزان مبارک، همسر حسنی مبارک، رییس‌جمهور مصر. وی را می‌توان در زمره‌ی زنانی دانست که فعالیت‌های خیریه در صدر اولویت‌های کاریشان قرار دارد. خانم مبارک در سال ۱۹۴۱ از مادری پرستار اهل کشور ولز و پدری مصری و پزشک متولد شد و در دانشگاه آمریکایی قاهره در رشته‌ی علوم سیاسی و علوم اجتماعی تحصیل کرده است.



اسرائیل

سارا نتانیاهو به همراه همسرش بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در راه سفر به واشنگتن. در هنگام سفر بنیامین نتانیاهو به واشنگتن، مشاوران سیاسی وی سخت برای برآورده کردن درخواست سارا نتانیاهو تلاش می‌کردند که مایل بود با میشل اوباما دیدار کند. هرچند دست آخر خانم اوباما رفتن به یک مراسم باله در نیویورک را به برگزاری این دیدار ترجیح داد.


0 comments:

ارسال یک نظر